Menu Chevron Search Zoom Share Share art My list My list items Add to list Added to list Close List Carousel Info Trash Coffee Tickets Edit Drag

Iiu Susiraja

Iiu Susirajan ajatuksia taiteestaan

Omakuvat

– Otan omakuvia sen takia, että käsittelen taiteessani itseäni. Olisi hassua, jos kuvissa joku muu esittäisi minua, silloin se olisi enemmän näytelmää. Ennen kuin menin Paasikivi-opistoon ja otin ensimmäiset omakuvani vuonna 2007, pelkäsin itse asiassa tulla valokuvatuksi. Ymmärrän sellaisia ihmisiä, jotka eivät yhtään tykkää tulla valokuvatuiksi. Minä pelkäsin ja sitten ajattelin, että menen sitä pelkoa kohti ja hain Paasikivi-opistoon valokuvauslinjalle. Ensimmäiset kuvat, joita otin, olivat heti omakuvia.

Itsensä kuvaaminen on myös kätevää. Siihen liittyvät myös moraaliset ja tekijänoikeudelliset asiat. Itselleni voin tehdä mitä vain, mutta en toiselle. On myös kätevää, että olen aina saatavilla. Olen aika ujo ihminen loppujen lopuksi, minusta ei ole kuvaamaan muita ihmisiä. Monesti ajatellaan, että olen todella rohkea, mutta itse asiassa minusta ne ovat rohkeampia, jotka kuvaavat toisia ihmisiä, ottavat uutiskuvia tai menevät tuntemattomien ihmisten koteihin.

– Pyrin pääsemään omakuvissani tilaan, jossa olen mahdollisimman tyhjä kaikesta. En yritä ottaa mitään ilmettä, enkä näyttää vihaiselta tai oudolta. Ilmeeni vain sattuu olemaan sellainen sillä hetkellä. Mutta missä menee esittämisen raja, sitä on hirveän vaikea sanoa.

Esineet

– Kaikki lähtee esineestä. On jännää, että ihmiset ajattelevat, että lähtökohtani on joidenkin kauneuskäsitteiden kritisoiminen tai jokin yhteiskunnallinen. Minulla ei ole minkäänlaisia sellaisia lähtökohtia. Nämä asiat tulevat jälkikäteen. Minun lähtökohtani on puhtaasti esine ja miten sen liitän itseeni.

Aloitan kuvan tekemisen niin, että listaan paperille esineitä. Nytkin olen kirjoittanut seuraavan kuvan esineitä, kuten moottorisaha ja kukkia ja kalkkuna. Se lähtee niin puhtaasti siitä esineestä, ja sitten listaan niitä. Mietin myös, mikä olisi kiinnostava esine. Esineen pitää toimia niin, että mahdollisimman moni tunnistaa sen. Valokuva on esineiden kannalta haastava, sillä videolla voit pyöritellä ja käyttää esinettä, jolloin katsoja tunnistaa esineen, mutta valokuvassa esine on kuvattu yhdestä kulmasta, ja sen on oltava sellainen, että esine toimii ja näyttää hyvältä. Tämä on haasteellisempaa kuin videossa. Tämä määrää sen, minkä esineen valitsen. Ja esine määrää, teenkö videon vai valokuvan.

– Ilman esinettä kuva saattaisi olla myös liian paljastava – henkilökohtainen.

Valaistus

– Minulla on nyt elämäni ensimmäiset valokuvauslamput, ja tämä on ensimmäinen työhuone, jonka olen hankkinut. Studiolla ei ole hissiä, kaikki tavarat pitää kantaa sinne toiseen kerrokseen. Sitten on taustakangas, se on lavaste. Kuvasin kymmenen vuotta kotona päivänvalossa. Nyt olen muuttanut tyyliä. Kyllä ne ovat mielestäni aika toimivia.

– Mutta onhan tuo nyt erilaista, kun on lamput, eikä tarvitse kello kaulassa kuvata auringon mukaan. Tai katsoa säätiedotuksia, että huomenna kuvaan, kun on ehkä aurinkoista. Täällä on vielä pitkät pimeät talvet, mikä on aina ollut vähän ongelma. Hassuinta oli se, että suurin inspiraatio kuvata minulle tuli aina silloin kun oli pimein talvi. Silloin tein eniten kuvia, mutta valoa oli ihan pari tuntia, kun pystyi kuvaamaan.

Teosnimet

– Yritän monesti teosnimellä pehmittää kuvaa, että se ei olisi niin härski tai raju. Nimellä pehmitän hieman sanomaa. Kyllä mielestäni teosnimi pitää olla. Sellainen joku nimetön-teosnimi ei ole hyvä.

Sitten kun nimeän teokset, niistä tulee ihan selvää pässinlihaa. Ne ovat aluksi minullekin ihan surrealistisia, että mitä tämä nyt tarkoittaa, mutta sitten kun keksin siihen toimivan nimen, niin ymmärrän, että ahaa, tämä onkin tällainen.

///

Otteita Iiu Susirajan haastattelusta ”’Itselleni voin tehdä mitä vaan’ – haastattelussa Iiu Susiraja”, joka on julkaistu kirjassa Iiu Susiraja: Kuivakka ilo | Dry Joy. Nykytaiteen museon julkaisuja 164/2019. Kiasma/Parvs, Helsinki. Kirja on ostettavissa Kiasma Shopista.

Kuva: Iiu Susiraja, Flirttiä vessan istuimen kannen kanssa, 2018.

Teoksen sijainti näyttelyssä

2. kerros

Teoksen sijainti näyttelyssä